الجمعة، 4 ديسمبر 2009

جهاد الخازن على القناة الاولى

لم أشاهد التلفزيون المصري منذ سنين طويلة.........بالصدفة علمت ان القناة الأولى ستستضيف الكاتب جهاد الخازن........أهمية الضيف تجعلنا نتحمل الفرجة على الكارثة المسماة بالتلفزيون المصري..............جهاد الخازن ده من اكتر الكتاب اللي بحبهم انا باقراله من و انا عندي 14 سنة.........بس انا هاموت و اعرف ايه اللي خلاه يطلع في التلفزيون المصري؟؟؟؟؟معلش بأه يمكن مكانش يعرف.........طبعا المذيع بيستظرف و بيتفزلك و ده اكره ما علي في أي مذيع....يا أخي ما تقدم و تخلص لازم تعمل فيها خفيف و ظريف و مثقف................كفاية الكلمتين اللي انهي بيهم البرنامج(كلام مسؤول كلام مسطول مش عارفة ايه).......و بعدين جيه في نقطة المذيع و سأله اسوأ خبر سمعته في حياتك و قاله (ضياع القدس) و كان بيعيط و متأثر و دي بصراحة جديدة علي اني أشوف أي صحفي بيعيط عالتلفزيون عشان ضياع القدس........غالبا اللي بيعيطوا عالتلفزيون المتدينين في برامجهم و الناس اللي اتضربت بيوتهم و اتقتلوا اهاليهم.........يعني الموضوع حسسني ان ضياع القدس ده حاجة احنا مش مديينها اهميتها(قضية فلسطين كلها بقت حاجة مملة و الناس مطنشاها بوجه عام).........بعدين جابوا تقرير .......و بصراحة التقرير كله وقع من وداني(مسمعتش منه اي كلمة) التقرير برضه كان غبي و انا لما باحس بالغباء في أول كلمتين باصم وداني عن باقي الكلام..........تسعة و تسعين في المية من كلام المذيع مش سمعته انا مكنتش طايقه المذيع من الاول و بعدين دي حاجة ملحوظة في التلفزيون المصري يجيبلك ضيف تقيل و مهم و مثقف و بتاع و مذيع غير مؤهل لمحاورته(كفاية الاسئلة الغبية).......اجابات جهاد كانت تغني عن الاسئلة........بس الراجل كان بسيط و خد المذيع على قد عقله......المفروض الهيئة اللي بتعين المذيعين في تلفزيون مصر دي تتنسف

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق