الأربعاء، 20 يناير 2010


أنا متغاظه.....
متغاظه جدا لأني مصريه....للأسف دي حاجة مليش اختيار فيها....متغاظه لأني متأكده ميه في الميه ان الجامعه دي تضييع وقت ...و متغاظه لأن أهلي مجبرنني اني اروح الجامعه عشان صوره المجتمع...امال يبقى اسمي ايه يعني؟؟؟؟انا مش عايزه اروح الجامعه و مش مقتنعة بأي فايده للي انا باعمله و مش عايزه اروح تاني .....لكن المجتمع ابن التيييت ده...يعني بأي منطق تبقى الناس كلها بتاخد شهادات جامعيه ليه؟؟؟الطبيعي ان الجامعه معموله عشان الواحد يتعلم...........يبقى لومش بنتعلم منروحش الجامعه.......ايه لازمته بأه تضييع الوقت ده؟؟؟؟و الله انا مش قادره اصدق او افهم او استوعب ازاي الشهاده الجامعيه تبقى وسيله للترقي الاجتماعي؟؟؟نفسي التعليم يرجع غالي و بفلوس تاني و كمان يبقى صعععععععععععععععععب عشان ميخشهوش الا اللي عايزين يتعلموا بجد و اللي قادرين و لو فقرا يبقوا ياخدوا منح لو كانوا شاطرين....انما الامتحانات السهله اللي بتنجح الجميع و تطلع طلبه مبيشتغلوش؟انا عندي الجامعه اللي غالبيه اللي بيتخرجوا منها مش بيشتغلوا تتقفل طوالي.....نفسي بأه نبطل تضييع الوقت في المناظر و الكلام الفاضي ده و نبدأ نفكر في النتايج.....لكن كده اهه المجتكع اجبر واحده زيي انها تدخل الجامعه لمجرد "الشهاده"......."لازم يبقى معاكي شهاده".....

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق